AEnB2Uq88yYqxe1L-HixptYiyMEew-MJqP9Rp8UQ

COACHING

 

Zo werk ik

​Het startpunt van ons coaching traject is altijd het hier en nu.

Tegen welke concrete zaken in jouw leven loop jij op dit moment aan?

Wat zou je willen veranderen?

​Ik zet je in beweging, laat je voelen en ervaren dat de antwoorden in jou zitten.

​Afhankelijk van je vraag en je doel van onze gesprekken, zet ik methodes in die behulpzaam zijn. Dit kunnen meer intuïtieve methodes zijn, zoals Voice Dialogue of de Creatiespiraal. Daarnaast gebruik ik ook meer rationele methodes, zoals de Rationele Effectiviteits Training.


Elk coachtraject start ik met een gratis kennismakingsgesprek. Dit kan telefonisch of we plannen een afspraak via Skype / Zoom.  Hierin leren we elkaar iets beter kennen, verkennen we jouw coachvraag en ervaren we of er een basis is om het coachtraject aan te gaan.

Ik ben aangesloten bij de NOBCO, de Nederlandse Orde van Beroepsoaches en bij

Coachfinder.

 

MIJN MANIEREN VAN COACHEN

 
unnamed.jpg

VOICE DIALOGUE

De betekenis van Voice Dialogue is: in gesprek zijn met je verschillende innerlijke stemmen. 

Voice Dialogue is een methode die een positieve uitwerking heeft op de ontwikkeling van je zelfvertrouwen en autonomie.

Herken je dit ... 

Die berg werk verzetten of lekker gaan fietsen omdat nú de zon schijnt?

Gaan voor een derde kind?

Een gebakje nemen of verstandig zijn en overslaan?

Voor mezelf beginnen of van baan veranderen en de zekerheid van een salaris houden?


Allerlei keuzes -groot of klein- houden een mens vaak behoorlijk bezig. Het gevoel dat er verschillende stemmen in jezelf aanwezig zijn, kan onrustig maken, veel energie kosten en je soms zelfs belemmeren normaal te functioneren. Bovendien gaat na sommige beslissingen de twijfel meteen weer knagen.

Je kunt jezelf zien als een bus, met allemaal ‘ikken’ die om beurten achter het stuur zitten.

Deze ‘ikken’ zijn delen van jezelf en kijken allemaal met andere ogen naar de wereld. Zo kom je met de Doorzetter achter het stuur een stuk verder dan met de Twijfelaar. Maar de Twijfelaar kan je juist weer behoeden voor te spontane keuzes. De Doorzetter en Twijfelaar zijn voorbeelden van een ik.


Je verschillende ‘ikken’ hebben allemaal andere gevoelens en gedachten en overtuigingen. En elke ik  heeft een belangrijke en vaak beschermende functie in ons leven. Ieder mens heeft ergens in z’n leven deze ‘ikken’ ontwikkeld om te kunnen overleven. Dit kan ontstaan zijn door grote trauma’s, maar ook door kleine voorvallen die in de jeugd hebben plaatsgevonden. Deze overlevingsstrategieën heb je in het leven geroepen om je te beschermen en zorgen ervoor dat jij je staande kunt houden in allerlei situaties.

Maar op een bepaald moment merk je dat een strategie je niet meer helpt, maar juist tegenwerkt. Dan is het tijd voor een positieve verandering.


Wat doen we tijdens een Voice Dialogue sessie?


De Voice Dialogue-methode gaat er vanuit dat je niet uit één maar uit verschillende ’kanten’ of ‘ikken’ bestaat. 

Het is een manier van werken waarbij je blij mag zijn met wie je bent, zelfs met die kanten van jezelf, waar je je eigenlijk voor schaamt of waar je een hekel aan hebt.

In een Voice Dialogue sessie starten we met je vraag of voor welk probleem je een oplossing wilt. Vervolgens ontdekken we welke ikken van jou naar voren komen hierbij. Ze komen één voor één aan het woord, allemaal op een eigen plek in de ruimte. We luisteren oprecht naar wat iedere ik te zeggen heeft, hoe zij zich voelt, wat haar functie is in jouw leven, wat haar beweegredenen zijn.

Wat levert mij dit op?

In deze gesprekken leer je jezelf en al je verschillende kanten, beter aan te sturen. Je ontdekt welke delen je in jezelf kan aanspreken om beter met een situatie om te gaan. Je ontwikkelt ruimte om met mildheid te kijken naar alle delen in jou en je bent beter in staat op een bewustere manier te kiezen voor wat jij wilt.  

Voice Dialogue biedt een verrassende, speelse en creatieve manier om meer zicht én greep te krijgen op keuzeprocessen. Door jouw belangrijke ‘ikken’ met elkaar in verbinding te brengen, oefen je in de kunst van het kiezen.

Creatiespiraal.png.png

DE CREATIESPIRAAL

Wensen & dromen

Sta je wel eens stil bij wat je écht wilt? Bij wat werkelijk belangrijk is voor jou is? Heb je al jaren een droom die je maar niet durft of kunt verwezenlijken? 

Of het voor jou nu een grote droom of kleine wens is, de Creatiespiraal (van Marinus Knoope) bestaat uit twaalf stappen die je helpen om je wens te verwezenlijken. De kracht van het model zit in het vloeiende en logische proces van die twaalf stappen.

Wat doen we tijdens een Creatiespiraal sessie?

Je doorloopt de 12 stappen (zie afbeelding), of een deel ervan. Hierdoor zul je beter begrijpen wat er mag gebeuren om je droom werkelijkheid te laten worden en zie je wat je stap voor stap kunt doen om daar te komen. Met sommige stappen zul je minder moeite hebben, anderen liggen je misschien van nature minder en vormen meer een uitdaging.

Wat levert mij dit op?

Welke grotere droom of wens je wilt laten uitkomen. Welk kleiner stapje je ook wilt maken. Een sessie met de Creatiespiraal levert je inzichten op om dát te gaan doen, wat jij wilt en waar jouw verlangen ligt. In de logische volgorde, met aandacht voor alle aspecten.

“De creatiespiraal is een middel tot zelfsturing, het is geen religie, het bevat geen oordeel, het is gewoon een beschrijving van hoe mensen hun wensen gerealiseerd krijgen.”  Marinus Knoope

abc-schema.jpg

RATIONELE EFFECTIVITEITS TRAINING

De RET maakt gebruik van het ABC schema

A = de Aanleiding, de gebeurtenis, de situatie 

B = de Bril waardoor je kijkt (jouw gedachten en overtuigingen)            

C = de Consequentie, het gevolg, jouw gevoelens en gedrag


Deze methode gaat ervan uit dat je gedachten je gevoelens en je gedrag bepalen.

De kern van de RET komt erop neer dat niet de gebeurtenissen (A) in je leven bepalen hoe je je voelt (C), maar de manier waarop je tegen die gebeurtenissen aankijkt (B).

Bijvoorbeeld: mensen zeggen ‘je maakt me nerveus’. Volgens de RET klopt dit niet. Mensen maken zichzelf nerveus door de manier waarop ze over hun ervaringen denken en deze interpreteren.

De RET is een methode om ongewenst gedrag of ongewenste emoties van jezelf, om te buigen naar meer effectief gedrag of effectievere emoties, door je gedachten te veranderen.

Wat doen we tijdens een sessie?

Je beschrijft de aanleiding of situatie waar je tegen aanloopt. Vervolgens onderzoek je je gedachten en de uitkomst hiervan. We onderzoeken je gevoelens en welke uitkomst je graag zou willen.

Wat levert de RET mij op?

Je ontdekt je eigen overtuigingen en aannames en leert om deze om te buigen.

Positieve gedachten (B) veranderen de situatie (A) niet, maar wel je gevoelens (C) naar aanleiding van die situatie.

Wil je meer weten over mijn manieren van coachen? 

En wil je ontdekken dat dit ook voor jou kan zijn?

Dan hoor ik graag van je.